IN THE HIGH COURT OF TANZANIA
(DAR ES SALAAM DISTRICT REGISTRY)
AT DAR-ES-SALAAM

CIVIL APPEAL NO. 115 OF 2019
(Originating from the Decision of the District Court of Kinondoni in Civil Case No. 3 of 2017)

MANAGING DIRECTOR TANZANIA .......cccovmvmnnnnns 15T APPELLANT
NEW HABARI 2006 LTD......coccvrmmmmmmmmmsnmsnsnnnnnsnnnnns 2ND APPELLANT
FLINT GRAPHICS LTD....ccoccsmumrnmmmmrmnnmsnssnnssnnsnnsnnns 3RD APPELLANT
VERSUS
FADHILI JOSIAH MANONGI......c.corummummmmmmmmnsnnsnnnnss RESPONDENT
JUDGMENT

Date of Last Order: 22/6/2021
Date of Judgment: 7/9/2021

MASABO, J.:-

The kernel of this appeal is an article published by the appellants in
Mtanzania Newspaper dated 12" May 2014.The article whose title
‘Mwakyembe akata mzizi wa fitina TCAA”, appeared in the headline for
that day reported that Fadhili Josiah Manongi, reported among other
things that, respondent herein who was then serving as the Managing
Director of the Tanzania Civil Aviation Authority (TCAA) had refused to
vacate office after the expiry of his tenure of office, hid the keys to his
office, refused to refund the salary wrongly paid to him after the expiry of

his tenure, wrote three letters requesting extension of tenure and



offered/paid a bribe of Tshs 50 million, to the then Permanent Secretary
for the Ministry of Infrastructure Development, Mr. Omar Chambo, so as
to help him retain his position. The article reported further that during the
respond’s tenure as General Director of TCAA there has been staff
segregations within the authority and its revenue collection profile has
dwindled such that there was no sufficient revenue to pay workers’
monthly emoluments. It was also reported that, the respondent was
subject to investigation by the Prevention and Combating of Corruption

Bureau (PCCB) and the Public Service Commission.

Believing that the article contains defamatory imputations against him, the
respondent sued the appellants in Civil Case No. 3 of 2017 before the
District Court of Kinondoni where he obtained a judgment in his favour for
payment of general damages at a tune of Tshs 200,000,000/=.
Displeased, the appellants have come to this court armed with the
following grounds of appeal:

1. the trial magistrate erred in law and in fact in holding that the
article published by the defendants was defamatory and in so
doing he failed to note that at the time of publication, the
appellant believed that the words were true; the information was
aimed at disseminating information to the public and that there
was no proof of malice on the part of the defendants.

2. the trial magistrate erred in law and facts for failure to hold that
the apology was made on behalf of all the appellants and for his

failure to uphold the defence of fair comment and in doing so,



he failed to note that the statements published were for the
interest of the public.

3. the trial magistrate erred in law and fact in failure to hold that
the apology was made on behalf of and for all the Defendants
and for not according proper weight to the apology in assessing
the general damage. In doing so the trial magistrate failed to
note that:

4. the trial magistrate erred in law and fact by awarding an
excessive amount of general damage without assessing the

evidence tendered in court.

Hearing of the appeal proceeded in writing. Both counsels had
representation. The appellants were represented by Mr. Gasper Nyika,
learned counsel from IMMA Advocates whereas the respondent was
represented by Mr. W.M. Mnzava, learned counsel from Mnzava and

Company advocates.

Submitting in support of the first ground of appeal, Mr. Nyika cited the
case of New York Times Co, v Sullivan 376 U.S 254, and proceeded to
argue that, libel of a public official requires proof of actual malice which is
defined as knowledge that the statement was false or there was reckless
disregard of its falsity. He submitted that, the standard of measuring
reckless disregard of truth is a subjective one measured by whether the
defendant entertained serious doubts as to the truth of the publication and

not by whether a reasonably prudent person would have published the



statement or would have investigated before publishing it
(Communications v. Connaughton 491 U.S. 657 (1989). He argued
that, this standard was disregarded as the trial magistrate failed to note
that at the time of publication the appellants believed the facts to be true
based on information received from a whistle- blower at the TCAA and he
ignored the fact that immediately after finding out that the published
information was false the appellants issued an apology to the respondent
in @ manner similar to how the article was published and in so doing,

they restored the respondent’s damaged reputation.

Further, it was argued that, the respondent being a public official failed to
prove malice on the part of the appellants. The allegations on malice are
self-defeated as per the testimony of DW1, one Denis Steven Lwambano,
before issuing the publication, he contacted the respondent through a
phone call to confirm the truth of the information but he told him that he
had also heard the same information. Thus, the appellants cannot be
condemned of malice whereas they demonstrated a good will to balance

the story.

He proceeded to argue that, the finding that the appellant acted recklessly
is misguided as there was nothing on record to show that the appellants
maliciously intended to defame the respondent. Mr, Nyika argued that the
failure to investigate before publishing does not suffice as proof of
recklessness even where a reasonably prudent person would have done

so. Moreover, he contended that, for a statement to be defamatory it must



be one which injures the reputation of another by exposing him to hatred,
contempt, or ridicule, or which tends to lower him in the esteem of right
— thinking members of society (Sim v. Strech (1936) All ER 1237, 1240)
a criterion which in the present case was missing because, had the
respondent’s reputation been lowered he would not have been appointed

a Member of the Fair Competition Tribunal after the publication.

On the ground that the trial magistrate erred in law and fact by failure to
uphold the defence of fair comment, Mr. Nyika cited Richard Kidner
(2008), Casebook on Torts, 10" Edition, New York: University Press
Inc from pages 347 -397 and argued that the defence of fair comment
can be pleaded where the statement made was a fair comment on a
matter of public interest and, for these defence to stand, there must
be an honest belief that the information published is true, the comment
is fair and not maliciously published. Thus, in the instant case, the defence
of fair comment is valid as the publication was done with an honest belief
that the facts published were true and no malice perpetuated its
publication because at the time the article was published, the respondent
was working as the Director General TCAA which is a public entity. The
public was therefore entitled to know what was happening in the said

public entity.

Regarding the 3™ ground that the trial magistrate erred in law and fact in
failing to hold that the apology was made on behalf of and for all

Defendants and in not considering the apology, it was argued that, the



reasoning that the apology was not certain as to who between the three
appellants apologised, is misconceived because the apology comes from
the same source hence it is natural that it was made on behalf and for all
the appellants. The trial magistrate did not accord proper weight to the
apology in assessing general damages and in so doing awarded a quantum
of TZS. 200,000,000 as general damages.

On the fourth ground, it was argued that a sum of TZS 200,000,000/=
awarded by the court as general damages for distress, anguish and
embarrassment caused to the plaintiff was excessive. Mr. Nyika drew the
court’s attention to the general principles applicable in assessing general
damages in defamation cases as articulated in Professor Ibrahim H.
Lipumba v. Zuberi Juma Mzee, Civil Appeal No. 92 of 1998 [2004]
T.L.R 381 where the Court of Appeal held that the most important factor
in assessing the appropriate damages for injury to reputation is the
gravity of the libel; the more closely it touches the plaintiff's personal
integrity; professional reputation, honour, courage, loyalty and the core
attributes of his personality, the extent of publication and whether the
defendant asserts the truth of the libel and refuses any retraction or
apology. He argued further that the court materially erred as it did not
take into account the evidence of DW1 who testified that the statement
published was not aimed at exposing the respondent’s professional
reputation, personal integrity and honour and that, his reputation was not
lowered thereafter as there is record that he was appointed as the

commissioner for the Fair Competition Commission.



Lastly, he argued that the award of Tshs 200,000,000/= was excessive
considering that the defendant agreed to the falsity of the publication,
offered an pology and the extent of the circulation of Mtanzania News
Paper was unknown. Relying on Professor Ibrahim H. Lipumba Case
(supra), he argued that since there was no evidence on record as to the
extent circulation of the Mtanzania Newspaper the award was excessive

and materially erroneous.

For the respondent, Mr. W.M. Mnzava from Mnzava & Company Advocates,
argued that, the publication was defamatory. The allegations that the
respondent was a source of problems within TCAA, was in subordinating
the superiors by refusing to vacate office, refused to refund the salary
wrongly paid to him, hid office keys, wrote three letters requesting
extension of tenure, was a poor manager, created segregations within
TCCA, offered and paid a bribe of Tshs 50 million and was under
investigation by the PCCB were neither based on true facts nor substantive
truth. Contrary to the Provisions of Section 35(1) and 37 of the Medial

Services Act, No. 12 of 2016, none of these facts was proved.

Since the defamatory imputations were not proved to be true, there is
nothing to fault the trial court. He added that the appellants had serious
doubts as to the truth of the imputations and had no basis to publish the
article but proceeded to publish it notwithstanding. Under the premise, the

publication was a reckless disregard of truth and clear evidence of malice



(New York Times v Sullivan 376 US 254(1964) and contrary to the
Article 6.1 and 1.14 of the Code of Ethics of Media Professionals, 2016.

On the second ground of appeal, it was submitted that the defence of fair
comment can only stand if it based on true facts. In the instant case, it
cannot stand because the content was not true but they proceeded to
publish it recklessly contrary to the principle in Valentine M. Eyakuze v

The Editor Sunday News & 2 others (supra).

Regarding the apology, Mr. Mnzava argued that the apology was only
made by the 1%t Defendant on 13/10/2014 who after he was s served with
a demand for apology on 17/4/2015. This apology was published well
before the 2" and 3™ defendants were served with demands of apology
in December 2014 and 17/4/2017, respectively. These two appellants did
not apologise at all whereas the 1%t appellant offered a mere partial
apology. The trial court cannot be condemned as it took the apology into
account and for that reason it awarded only 10% of the total amount

claimed.

Regarding the quantum of damages, Mr. Mnzava ardently argued that the
same is not excessive owing to the following facts: the partial apology by
the 1%t appellant was issued 5 months after the publication and throughout
this time the respondent was suffering; the partial apology was issued
after the intervention of the Media Council of Tanzania (MCT); while

publishing the article the appellant knew its falsity; Mtanzania newspaper



is widely circulated in Tanzania mainland and Zanzibar; the partial apology
by the 15t appellant did not abide to the rules of ethics for media
profession; and lastly, it considered that the plaintiff has earned himself a
distinguished rank in public service, honour and status. Thus, the principle
in Professor Ibrahim H. Lipumba Case (supra) was fully observed.
On this basis, the respondent prayed that the appeal be dismissed with

costs. This marked the end of submissions.

Upon consideration of the submission for and against the appeal and a
thorough examination of the trial court record placed before me, I am now
ready to determine the four grounds marshaled by the appellant. As the
first ground is premised on the nature of the imputations ie. whether or
not they are defamatory, 1 find it proper to start with the definition of term
‘defamation’. J.A Jolowicz and T Ellis Lewis, Winfield on Tort 8t Edition
p 254 defines defamation in the following terms:

“Defamation is the publication of a statement which
tends to lower a person in the estimation of right
thinking members of society generally, or which tends
to make them shun or avoid that person.”

Similarly, The Halsbury’s Laws of England Vol. 28 4% edition para 10
p7 defines a defamatory statement as:

“a statement which tends to lower a person in the
estimation of right thinking members of society
generally or to cause him to be shunned or avoided or
to expose him to hatred, contempt or ridicule or to



convey an imputation on him disparaging or injurious to
him in his office, profession, calling, trade or business. ”

Emulating the two definitions above, section 35 (1) of the Media Services
Act No. 12 of 2016, defines defamation as:

“any matter which, if published, is likely to injure the
reputation of any person by exposing him to hatred,
contempt or ridicule, or likely to damage any person in
his profession or trade by an injury to his reputation, is
a defamatory matter.”

In a defamatory suit, the court’s main concern is not what the defendant
thinks but whether the alleged defamatory imputation injures the
reputation of the person to whom it refers or lowers his estimation in the
right thinking members of society and is capable of exposing him to hatred,
contempt or ridicule. The plaintiff would succeed if he establishes that the
statement is defamatory, it refers to him, it was published by the
defendant, and lastly, it is false (see Kudwoli vs Eureka Educational
and Training Consultant & 2 Others Civil case 126 & 135 of 1990 and
Wycliffe A. Swanya v Toyota East Africa Ltd & another [2009] eKLR)
In the case at hand, the parties are at common regarding to the second,
third and fourth criteria. Their main contestation in on the first criterion
and on that basis, the appellants have entreated this court to hold that the
article was not defamatory and if it was, it did not lower the reputation of
the respondent, who was appointed a member of the Fair Competition

Tribunal. It was argued that, had the publication injured his reputation, he

10



would not have been appointed to the said post. On the other hand, the

respondent has maintained that the imputations are defamatory.

I will, respectfully, outright reject the appellant’s argument because, much
as the respondent’s appointment to a public post after the publication is
relevant in assessment of the actual damages occasioned to the
respondent, the appointment cannot be employed as a cure for a
publication which is otherwise defamatory. As per the definitions above
and the case Sim v. Strech (1936) All ER 1237 cited by Mr. Nyika, the
subsequent appointment to a public office is not a criterion upon which to
decide whether the publication is defamatory or not. It suffices if the
publication injures the reputation of another by exposing him to hatred,
contempt, or ridicule, or tends to lower him in the esteem of right thinking
members of society. All what the court is to answer is “(1) would the
imputation tend to 'lower the plaintiff in the estimation of right-thinking
members of society generally? (2) would the imputation tend to cause
others to shun or avoid the claimant? (3) would the words tend to expose
the claimant to ‘hatred’ contempt or ridicule?” (see Gatley on Libel and
Slander 10 Edition at page 8)

The evidence on record entertains affirmative answers to all the three
questions. As correctly argued by the respondent’s counsel, the publication
which was admitted in court as exhibit PE3, imputes the respondent as
a poor manager as he failed to lead the TCAA to the expected standards.

The dwindling of revenue collection to the extent of failure to pay workers’

11



emoluments and segregation of the staff within the institution reflects
negatively on the respondent as they are certainly not qualities of a good
leader/manager. Similarly, allegations as to corruptions and hiding of keys
have a serious damage to the respondent’s reputation. I entirely subscribe
to the respondent’s counsel submission that such allegations portray the
respondent as a corrupt and unscrupulous person who would do anything,
such as hiding keys to the office and bribing his superiors so as to retain

a public office even after the expiry of his tenure.

The potential harm of such imputations on the individual’s reputation
cannot be underrated. Whether considered in isolation or in totality, the
imputations above can potentially lower the respondent in the estimation
of right-thinking members of society generally; cause others to shun or
avoid him and expose him to ridicule. I say so mindful of the fact that,
some of the imputations, such corruption are not only morally wrong but
also impute delinquency on the part of the respondent. In our jurisdiction,
corruption is regarded a serious offence to which there is not only a
specific law but a separate government entity specifically mandated to
combat it. Portraying a public servant of the rank of director as a corrupt
person is certainly defamatory. To that end, I find no reason to fault the
trial court’s finding that the publication is defamatory as it meets the

threshold above.

I have noted the alternative submission fronted by Mr. Nyika that, even if

the publication may by itself appear to be defamatory, as I have just hold,

12












“the position has been taken by someone else” Having received this brief

answer, he proceeded to publish the article.

Under the premises, the appelants can hardly escape the blame as the
brief answer from the minister did not confirm the fleet of the defamatory
imputations published against the respondent. The circumstances of the
case suggest that the appellants entertained doubts as to the truth of the
information but in total disregard of the truth and the potential harm of
the publication, they proceeded to publish the article. In this view, I not
help but uphold the trial court’s finding as to the existence of malice
derived from the appelants reckless disregard of the truth of the

publication

The next point for determination is the second ground of appeal in which
the appellant has lamented that the trial magistrate erred in law and facts
as he failed to note that the statements published were fair comment and
for the interest of the public. This ground will not detain me as I have
exhaustively dealt with the issue of public interest. As for the defence of
fair comment, the position of the law is as clearly stated in Valentine M
Eyakuze v Editor Sunday News and Others (supra), that for the
defence of fair comment to stand, the defendant must not only prove that
the publication is of public interest. He must prove that it is true. As a rule,
the defence of fair comment must be confined to comments as opposed

to mere allegations of fact. Where, the imputation is not true, the defence

16



of fair comment can not stand. As observed by Peter Carter —

Rucks 7reatise on Libel and Slander:

“For the defence of fair comment to succeed it must
be proved that the subject matter of the comment
is @ matter of legitimate public interest; that the
facts upon which the comment is based are true and
that the comment is fair in the sense that it is
relevant to the facts and in the sense that it is
expressed of the honest opinion of the writer. A
write is not entitled to overstep those limits and
impute sordid motives not warranted by the facts.”

Therefore, since none of the imputations in the present case was proved
to be true, this ground of appeal has lost the limbs upon which to stand
as the defence of fair comment cannot be used to shield unsubstantiated
allegations of facts. The argument by Mr. Nyika that the respondent was
still serving as the Director General of Tanzania Civil Aviation Authority
(TCAA) at the material time of publication is self-defeating as it does not

prove any of the defamatory imputations.

Regarding the third ground of appeal, the appellants have complained
that, the trial magistrate erred in law and fact in failure to hold that the
apology was made for and on behalf of all the Defendants and for not
according proper weight to the apology in assessing the general damage.
Much as I agree with Mr. Mnzava that the apology was rendered before
the respondent issued the demand for apology from the 2™ and 3™

appellant, I do not hold the view that each of the appellants ought to have

17



issued an apology. To the contrary, I find logic in the argument fronted by
Mr. Nyika that, since the imputations were published in one media outlet
and the apology was issued in the same outlet, the apology rendered by
the first appellant sufficiently covered the other two defendants.
Publication of a subsequent apology would have been superfluous. The

third ground of appeal succeeds.

Regarding the last ground of appeal, it is a cardinal principle that, since
the assessment of general damages falls under the purview of judicial
discretion, the figure arrived at by the trial court is not disturbed on appeal
unless it is based on erroneous principle or it is so low or so excessive that
it must have been based on some incorrect reasoning (see Obongo and
another v. Municipal Council of Kisutu, (1971) EA 91). The trial court
awarded general damages of Tsh 200,000,000/= which is disputed by the
applicants. The, question to be answered therefore, is whether this
amount was awarded based on erroneous principle, or was it too excessive

that it must have been based on some incorrect reasoning?

As correctly submitted by the parties, in defamation trials, the principle for
award of general damages is as articulated by the Court of Appeal of
Tanzania in Professor Ibrahim H. Lipumba v. Zuberi Juma Mzee, Civil
Appeal No. 92 of 1998 [2004] T.L.R 381 where it was held that:

“The successful plaintiff in a defamation action is entitled to
recover as general compensatory damages, such sum as
will compensate him for the damage to his reputation;
vindicate for the wrong he has suffered. That sum must

18



compensate him for the damage of his reputation; vindicate
his good name; and take account of the distress; hurt and
humiliation which the defamatory publication has caused.
In assessing the appropriate damages for injury to
reputation the most important factor is the gravity
of the libel; the more closely it touches the plaintiff's
personal integrity, professional reputation, honour,
courage, loyalty and the core attributes of his
personality, the more serious it is likely to be. The
extent of publication is also very relevant.; a libel
published to millions has a greater potential to cause
damage than a libel published to handful of people. A
successful litigant may properly look to an award of
damages to vindicate his reputation; but the significance
of this is much greater in a case where the
defendant asserts the truth of the libel and refuses
any retraction or apology than in a case where the
defendant acknowledges the falsity of what was
published and publicly expresses regret that the
libelous publication took place”. (Emphasis supplied).

The appellants’ argument is that the court ignored the fact that the injury
occasioned to the respondent’s reputation was not severe as even after
the publication he was appointed to a public office. Thus, in the appellants’
view, no injury was done to his professional reputation and personal
integrity. Second, there was no proof of circulation of the newspaper. On
the other hand, it was argued for the respondent that the trial court
adhered to the above principles and made a correct assessment as the
partial apology by the 1t appellant was issued 5 months after the

publication and throughout this time the respondent was suffering; the

19



partial apology was issued after the intervention of the Media Council of
Tanzania; at the time of publication the appellants knew the falsity of the
publication, and lastly, Mtanzania newspaper is widely circulated in

Tanzania mainland and Zanzibar

Having weighed these arguments against the evidence on record, I have
observed that the trial court adhered to the principles above. Not only did
it cite the authority above but, before arriving at the quantum, it
considered the respondent’s professional reputation, the seriousness of
the imputations, the nature and size of the apology. Regarding the
apology, I would add that, although it does not entirely cure the damage
wrought by defamatory imputations, it has been held to have a potential
for mitigating the damage done as it provides the society with correct
information about the. When honestly made, apology signifies good faith
and regret on the part of the defendant hence a good mitigation of the

recoverable damages.

The extent of mitigation tends differ depending on the circumstances of
each case. A coerced apology would certainly benefit less compared to a
voluntarily made apology. Similarly, an appearing substantially as
prominent as the defamatory statement would certainly not compare with
an apology placed at an obscure part of the newspaper. It also matters
whether the retraction represent an unequivocal withdrawal of the

defamatory imputation and whether it was timely made.

20



As the impugned judgment would show, the trial court did not ignore the
apology as lamented by the appellants. It considered the same and
correctly observed that the apology took five months to be issued and it
only came after the intervention of the Media Council of Tanzania a finding
which is credibly supported by evidence. The testimony of DW1 shows
clearly that the apology was a coerced one. The appellants reluctantly
published the apology after being ordered by MCT, otherwise, they would
not have issued the apology. As it could be seen in the hand written
proceedings availed to me, DW1 told the court that "/t was the decision of
the MCT. MCT saw the problem in that news. Not us”. When the evidence
is considered as a whole, it reveals that, as correctly argued by the
respondent’s counsel, although the appellants published an apology, the
same is merely a paper and pen apology with no iota of regret which could
have mitigated the recoverable damages further. This notwithstanding,
and as correctly observed by the trial magistrate, since the apology was
published and circulated in same newspaper and those reading the
apology might have believed to be a sincere apology, the apology was

relevant in assessing the quantum.

In my further scrutiny, I have observed that, the court did not take into
account the fact that the respondent was appointed to a public office after
the publication. Although no concrete evidence was rendered by the
appellants in proof, the fact that it was not disputed by the respondent
warrants consideration in assessing the actual damage occasioned to the

respondent’s reputation. Similarly relevant was the rate of circulation of

21






